Tip 1: hou een checklist bij

Deze concrete tips en aanwijzingen komen voort uit een onderzoek dat in 2012 is gehouden naar de structuur en invulling van de concretiseringsfase. Graag delen we deze bevindingen en tips met je om goed door deze fase heen te komen.

De onderstaande checklist helpt bij het goed doorkomen van de concretiseringsfase. De lijst is niet limitatief dus denk goed na over afspraken die gemaakt moeten worden en noteer deze. Deze documenten en activiteiten dienen aan het einde van de concretiseringsfase opgeleverd en uitgevoerd te zijn.

1. Identificatie van prestatiemetingen
2. Een gedetailleerde financiële samenvatting van het project
3. Een lijst van alle aannames rond het project en alternatieve strategieën
4. Een gedetailleerde projectplanning
5. Een overzicht van alle risico’s buiten de eigen invloedsfeer
6. Reactie op elke technische zorg, gebeurtenis of risico
7. Een overzicht van de geaccepteerde en afgewezen kansen
8. Een lijst van alle rollen en verantwoordelijkheden
9. Een actielijst m.b.t. het project voor alle betrokkenen
10. Een project/noodgevallen contactenlijst

Tip 2: maak procedurele afspraken

Het is belangrijk om in de concretiseringsfase al procedurele afspraken te maken om onverwachte gebeurtenissen in de uitvoering de baas te blijven. Met het maken van procedurele afspraken in deze fase kun je hiermee omgaan.

Meer tips ontvangen?

We hebben je op weg geholpen met een aantal praktische tips om te starten met de concretiseringsfase. Wil je meer tips ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!


Guido Koreman

gecertificeerd BVP trainer en adviseur